רומניה: התרגשות לקראת מעמד סיום הש"ס בעיר שאץ

עיר הולדתו של מרן מהר"ם שפירא זצוק"ל ומקום הורתו של הרעיון הכביר של לימוד הדף היומי * תכנית אומנותית מרהיבה תוצג לפני המשתתפים על תולדותיו וקורותיו של מהר"ם שפירא * שורה נכבדה של רבנים ואישי ציבור תלווה את המסע ההיסטורי * הזדמנות אחרונה להצטרף למסע המרומם

תכונה רבה ניכרת בימים אלו בקרב המונים מלומדי הדף היומי, כתקנתו המפורסמת של ראש ישיבת חכמי לובלין, מרן מהר"ם שפירא זצוק"ל, עם פרסום הידיעה המשמחת על המסע ההיסטורי שמקיימת האגודה למקומות הקדושים לרומניה, בראשות הרב אברהם יעקב סלמון שליט"א, לעיר שאץ (סצ'אובה כיום) עיר הולדתו של מחולל רעיון לימוד הדף היומי ומקום הורתה של המהפכה האדירה שהביאה תקנת הקודש לכל בית ישראל בכל קצווי תבל.

כמיטב המסורת הוותיקה של האגודה למקומות הקדושים ברומניה, המשמרת ומחייה את יהדות רומניה מן העבר המפואר אל ההווה והעתיד העשירים בפעילות קודש, מתעתדת לצאת קבוצה גדולה ונבחרת של כלי קודש ומרביצי תורה אל העיר הגדולה שאץ ברומניה, שם ייערך ביום חמישי ד' שבט הבעל"ט, מעמד היסטורי ומיוחד במינו, סיום הש"ס בהיכל בית הכנסת הגדול והעתיק 'גמילות חסדים' העומד עד היום במרכז העיר והוא היחיד שנותר לפליטה מכל בתי הכנסת שפיארו את שאץ בימי קדם, עת היו ימים כתיקונם וישראל על אדמתם ברומניה.

הרב אברהם יעקב סלמון רב קהל שטפנשט ויו"ר האגודה למקומות הקדושים מוסר כי אין מקום מתאים לעריכת סיום הש"ס יותר מהעיר שאץ ברומניה, עיר הולדתו ומכורתו של מרן מהר"ם שפירא זצוק"ל, שם גדל והתחנך בבית אביו הרבני המפורסם רבי יעקב שמשון שפירא זצ"ל מדמויות ההוד של העיר שאץ ופאר היחס לבית קאריץ-שפיטיווקא, וכך זכתה העיר שאץ להתפאר בשמו של פאר גידוליה, כפי הידוע שמרן מהר"ם שפירא זצוק"ל היה מכונה בצעירותו 'העילוי משאץ'.

הרב סלמון מציין כי כידוע הורתו ולידתו של הרעיון האדיר של לימוד הדף היומי היה בשאץ, כפי הידוע שכאשר נשאל מהר"ם שפירא לימים מה הביא אותו ליזום את הרעיון הכביר הזה, סיפר בהתרגשות רבה כי בהיותו ילד קטן בעיר שאץ, הזמינו הוריו היקרים לביתם יהודי נשוא פנים שהתפרנס מהיותו מלמד מומחה לצעירי הצאן. אך מה רבתה האכזבה, כאשר היום חלף והמלמד לא הגיע.

כשהבחין הילד כי אמו בוכה דמעות שליש וממאנת להאמין כי המלמד לא יגיע, התפלא מאד. לא בכל יום רואה ילד את אמו כה נסערת וכאובה, הוא חש כי קרה כאן משהו לא שגרתי וביקש לדעת מה קרה. "הלא תבין", אמרה לו בקול אוהב וכואב, "כל יום שחולף, לעולם לא ישוב! נכון, הוא עוד יבוא מחר או מחרתיים, אבל היום הנוכחי, היום הזה כבר לא ישוב עוד לעולם! מה שיכולתם ללמוד היום – כבר לא תוכלו להשלים במועד אחר!".

חלפו עשרות שנים. הילד הקטן גדל והלך, ושמו התפרסם ברחבי העולם היהודי כמקים עולה של תורה. מכאן היתה הדרך קצרה לנאום המפורסם בכנסיה הגדולה שכבש את האולם ואת העולם כולו בחזונו: "הדף היומי. כל היהודים, בכל רחבי תבל ובכל מקום שהוא, יתחברו ללימוד דף גמרא אחד מדי יום ביומו!". מאז ועד היום המנגינה הזו לא יכולה להפסיק – מאות אלפי יהודים בכל רחבי תבל, לומדים דף גמרא משותף מדי יום, מתחברים יחדיו ללימוד משותף ופורה דבר יום ביומו.

לימים, משנשאל רבי מאיר מה עמד בבסיס ההצעה המהפכנית ששינתה את פני עולם התורה לבלי היכר, אמר בפשטות: "הדמעות של אמא שלי! כי כשראיתי באותו יום את בכייה הזך, את דמעותיה הטהורות הנובעות מעמקי הלב – הבנתי שלכל יום יש 'מנת התורה' שלו, וכל יום שחולף בלי לימוד 'מנת התורה' היומית – הוא אסון בלתי הפיך! "הדמעות של אמא, שלא אמרה כמעט כלום, אבל עצם הבכי שלה, עצם שברון הלב, עצם הכאב והצער שהיתה שרויה בו – אלה חוללו בנפשי טלטלה, זרעו את זרעי מהפכת 'הדף היומי'. כי כשראיתי את אמא בוכה על היום שחולף – זה היה בשבילי יותר מאלף שיעורי מוסר על ימים שחולפים ללא מעש וניצול, וראיתי צורך להעניק לכל יום את המשמעות התורנית שלו, ולהנחיל את הצורך הזה לכל עם ישראל!".

כאמור, משלחת כבודה של רבנים ואישי ציבור תלווה את המסע שייפתח בבוקרשט ומשם ימשיכו לעיר שאץ, שם יתקיים המעמד ההיסטורי של סיום הש"ס בעיר הולדתו של מרן מהר"ם שפירא זצוק"ל, בשילוב תכנית אומנותית מרהיבת עיניים שהופקה במיוחד לרגל המאורע הנדיר של סיום הש"ס. בנוסף למעמד המרטיט, יתקיימו סיורים וביקורים לאורך ימי המסע בערים ובכפרים הנמצאים באזור, ביניהם גם בבנין הכנסת האורחים של מוסדות שטפנשט בעיר יאס, סמוך ונראה לאוהל ציון המצוינת של הרה"ק רבי מנחם נחום משטפנשט זי"ע.

בימים אלו נשלמות ההכנות האחרונות במשרדי האגודה למקומות הקדושים ברומניה לקראת הפקתו של המסע המכונן וההיסטורי, שלבטח יירשם באותיות של זהב בספרי דברי הימים של רעיון לימוד הדף היומי ושרשרת מעמדי סיומי הש"ס שהתקיימו ברחבי תבל לשם ולתפארת. לדברי המארגנים, נותרו מספר כרטיסים בודדים למעוניינים להצטרף למסע הייחודי והזריז נשכר להירשם במזכירות מוסדות שטפנשט בטל': 03-5790303. פרטים נוספים יפורסמו בהמשך אי"ה.