רומניה: שיפוצים נרחבים בבית הכנסת המפואר בעיר פוקשאני, היחיד ששרד מתוך 57 בתי כנסת

סקירה מרתקת עבור 'אגודת המקומות הקדושים ברומניה', עם הגאון רבי משה מרדכי טוביאס שליט"א ומר מירצה ראנד, נשיא הקהילה המקומית • הרב רפאל שפר, הרב הראשי לרומניה: "בית הכנסת בעיר פוקשאני, הוא הלב הפועם של הקהילה היהודית הפועלת במקום ושומרת על גחלת היהדות ברומניה שלא תיכבה"

בית הכנסת פוקשאני – מבפנים

רומניה. מפגש טלפוני מרתק התקיים השבוע, של נשיא הקהילה היהודית בעיר פוקשאני – Focsani, מר מירצה ראנד, עם הגה"צ רבי משה מרדכי טוביאס שליט"א רב אב"ד קדימה ומראשי נשיאי ה'אגודה למקומות הקדושים ברומניה'.

בשיחה בין השניים, עלו ההתפתחויות האחרונות בעיר, כשהגאון רבי משה מרדכי טוביאס שליט"א מחזק ומעודד את מר ראנד להמשיך ולשמור על הגחלת היהודית לבל תיכבה בפוקשאני.

מר ראנד דיווח כי "בית הכנסת הגדול והמפואר של הקהילה, עובר שיפוצים בימים אלו על ידי סיוע הפדרציה היהודית ברומניה. חנוכת הבית מתוכננת בעז"ה בחודשים הקרובים".

הרב רפאל שפר, הרב הראשי לרומניה, הוסיף כי "חשיבותו של בית הכנסת המדובר בפוקשאני הוא בכך שבמקום קיימת קהילה פעילה, הוא הלב הפועם של הקהילה היהודית הפועלת במקום ושומרת על גחלת היהדות ברומניה שלא תיכבה".

לפי 'אגודת המקומות הקדושים ברומניה', בית הכנסת הגדול והמפואר של הקהילה היהודית בפוקשאני, הוא בית הכנסת היחיד ששרד אחרי מלחמת העולם השניה, מתוך 57 בתי מדרש שפעלו בפוקשאני.

כיום, מתגוררים כ-30 יהודים כשרים בעיר, הקשורים לארגון הגג היהודי 'פדרציית הקהילות היהודיות ברומניה' (FCER) בנשיאות מר אאוריל ווינר. הקהילה המקומית בפוקשאני משמרים את בית העלמין בעיר, אשר לפי האגדה המקומית טמון בה הגאון הגדול רבי נתן נטע הנובר זצ"ל, (ה'תמ"ג, 1683) רבה של העיר שנים ארוכות. מקום קבורתו המאומת הוא כידוע באונגריש ברוד, בצ'כיה.

לפי המדווח בעלון 'באר בשדה' שטפנשט פר' מטו"מ תש"פ, 'אגודת המקומות הקדושים ברומניה' ביקרה בעיר פוקשאני ודיווחה כי בעיר התקיימו שני בתי עלמין, אחד ברחוב ניקולאי בלצשקו 16 והשני ברחוב קוזבודה 69. בית העלמין שברחוב ניקולאי בלצשקו 16, הוא העתיק יותר, אך הוא נחרב ברעידת אדמה. בבית העלמין שברחוב קוזבודה 69, שרד עד ימינו ובו נמצא, לפי האגדה המוטעית, קברו של הגאון רבי נתן נטע הנובר זצ"ל.

יוצאי רומניה בארץ, ממתינים לשמוע על ההתפתחויות והשיפוצים בבית הכנסת בעיר פוקשאני, ואתרינו ימשיך לעקוב ולדווח.

קרדיט תמונות: romanian-synagogues.org

בית הכנסת פוקשאני