הלכות קורונה לתשעה באב, מאת הגאון רבי יעקב יוסף כהן דומ"ץ שטפנשט

הכל על הלכות הצום למי שנדבק בקורונה • מתי צריך לצום ומתי לא? האם יש סכנה לצום? ומה התסמינים?

מתגוננים מקורונה. הלכות קורונה לתשעה באב תש"פ

קובץ הלכות צום תשעה באב לחולים ולנדבקים בנגיף הקורונה 19-COVID ה"י, מאת הגאון רבי יעקב יוסף כהן שליט"א דומו"ץ בית המדרש שטפנשט, בני ברק.

מי צריך להתענות או לא

א. מי שנבדק ותוצאתו "נדבק – מאומת", אם הוא מרגיש בריא כרגיל, והוא אדם צעיר, צריך להתחיל לצום מהלילה, ורק אם במשך היום חש בחולשה מיוחדת או כאבי ראש וסחרחרות יפסיק לצום.
ב. אמנם אדם שסובל ממחלות רקע (בעיות לב לחץ דם סוכרת וכדו'), אסור לו לצום, וגם בשאר השנים ישאל שאלת חכם אם מותר לו לצום.
ג. מי שיש לו תסמינים של חום, שיעול חריף, כאבי ראש או שרירים, אין לו לצום.
ד. מי שנדבק בנגיף ונחלש גופו, אע"פ שכבר התחיל להתאושש ולהבריא אין לו לצום עד שלא הבריא לגמרי.
ה. הוראה כללית: עקב כך שלדברי הרופאים צום ארוך עלול להחליש את המערכת החיסונית, ומאידך בימים אלו הנגיף התפשט מאוד רח"ל, והרבה אנשים הינם א-סימפטומטיים, ולא יודעים על קיום הנגיף בגופם, ובצירוף גל החום הכבד של ימים אלו, יש בכך סכנה חלילה להרבה בנ"א.

על כן גם מי שב"ה אינו חולה ומתענה, צריך להיזהר להרחיק עצמו מדברים המאבדין את הגוף, ולשהות במשך כל היום רק במקום מוצל וממוזג ולהישמר מאוד מפני התייבשות.

הנהגות האכילה למי שאינו מתענה

א. בסעודת המפסקת ערב תשעה באב אסור לאכול יותר מתבשיל אחד, אמנם בת"ב עצמו מותר לאכול גם ב' תבשילין בסעודה אחת.
ב. כשנוטלים ידים לסעודה נוטלים עד הפרק כרגיל בשאר ימות השנה.
ג. יש לאכול ולשתות מאכלים ומשקים פשוטים משביעים ובריאים (לחם, ביצים, מוצרי חלב וכיו"ב), אין לאכול או לשתות מיני תענוגים (מעדנים, חטיפים, שתיה מתוקה מוגזת, וכיו"ב).
ד. מנהג בני אשכנז שאין מניחים תפילין בשחרית, לכן מותר לאכול את ארוחת הבוקר גם קודם הנחת התפילין, אמנם קודם ארוחת הצהריים תחילה יניח טלית ותפילין ויתפלל מנחה ואח"כ יאכל, ואם יש לו מנין בציבור (מרפסות) שמתפללים מנחה מאוחר קודם השקיעה, יניח התפילין קודם ארוחת צהריים, ויתפלל עם הציבור מנחה בטלית ותפילין.
ה. יש אומרים נחם בברכת המזון קודם ברכת ובנה ירושלים, ומסיים ברכת "מנחם ציון ובונה ירושלים".

ויהי רצון מלפני אבינו שבשמים שיוסר מעל כל בית ישראל כל מחלה וחולי ומדוה, ונזכה במהרה לנחמת ציון וירושלים וימצא בה קול תודה וקול שמחה.