איך מתכוננים לחורף תחת אימת הקורונה?

שאלה נוספת מאחד הגולשים שעולה במדור 'שאל את הרב' באתר שטפנשט ומקבלת מענה מקיף מאת הרב אברהם יעקב סלמון שליט"א רב קהילת שטפנשט

קורונה בעולם

שלום כבוד הרב!

איך מתכוננים לחורף תחת אימת הקורונה? המגיפה הזו לא מרפה!

יש לי בעל משפחה וילדים, אני חוששת לשלומם ובריאותם וגם דואגת לעתיד הקריירה שלנו, כי שנינו עובדים ולא רואים את הסוף.

מה אנחנו יכולים לדעת ולעשות בתקופה זו? בפרט שמדברים על התפשטות הקורונה בחורף הקרוב, השם ישמור. מה היה הצדיק משטפנשט אומר לנו בתקופה מבולבלת כזאת?

תודה רבה,

ליאת, גבעתיים

תשובת לשכת הרב:

שלום לך ליאת.

מגיפות היו נחלת האנושות מאז ומעולם. אם אנחנו רוצים לפעול נכון יותר היום, אנחנו יכולים ללמוד מהנסיון של הדורות הקודמים.

בתקופת הסבא קדישא מרוז'ין, לפני כמעט 200 שנה, התפשטה מגיפה קשה באירופה שהפילה חללים רבים. הסבא קדישא מרוז'ין הסתגר בבית שלו ונמנע ממגע עם אנשים זרים. אולי ממנו למדו בארגון הבריאות העולמי להמליץ על ריחוק?….

בכל מקרה, אז היתה זו מגיפה קטלנית, שהרפואה לא ידעה לתת לה אבחנות ותשובות, ורוב הנדבקים מתו תוך זמן קצר.

כיום ב"ה אנחנו זוכים להתפתחות המדע והרפואה ואנחנו יודעים לאבחן את המגיפה והנתונים נותנים לנו את מימדי התמונה המדויקת.

אין ספק שחובה לשמור על אמצעי הזהירות המומלצים על ידי משרד הבריאות, יחד עם זאת, כדי שלא ניפול לחרדה מיותרת, חשוב להתבונן בנתונים האמיתיים ולהבין שמצבנו טוב. אי אפשר להתעלם מקיומם של חולים צעירים בקורונה, אבל אלה אחוזים מאד נמוכים. המחלה פוגעת בעיקר באוכלוסיה המבוגרת. מסיבה זו, חובה עלינו לשמור על קרובי משפחתינו המבוגרים, להגביר איתם את הקשר הטלפוני והוירטואלי, אבל להימנע ככל האפשר מקשר פרונטלי.

בחלק גדול אם לא עיקרי של חולי קורונה מבוגרים, גם הם יכולים להתגבר על הנגיף, כל עוד הם מקבלים טיפול מסור וצמוד כפי שניתן לקבל באשפוז בית, בשונה מאשפוז בבית החולים. לאחרונה התפרסמו כתבות בנושא שהוכיחו הצלחה רבה באשפוז בית, בסביבת קרובי המשפחה.

כשאנחנו מבינים את הנתונים האלה, אנחנו יודעים כי לא מדובר ב'אימה' גם אם צפויה עלייה בתחלואה בחורף, וכי הרשויות עושות מאמצים מוגברים כדי לשמור על אוכלוסיית המבוגרים, ועל כך תודתנו!

אחרי שהחשש הבריאותי מצטמצם, בהתאם לנתונים האמורים, נותר החשש מהבעיות הכלכליות, וגם על כך אנחנו יודעים לומר, כי במקרים רבים, ניתן להמשיך לעבוד מהבית, לנסות תחומי עבודה אחרים במקביל ולא לשקוע בדכאון מיותר.

אם תרצי לקבל משנה חיזוק, את מוזמנת להצטרף לתיקון חמישי המתקיים כל יום חמישי בערב, בשעה 21:00 בקבר הצדיק משטפנשט בבית העלמין נחלת יצחק גבעתיים, שם אנחנו מתפללים לישועה פרטית וכללית וב"ה זוכים לראותם למעלה מדרך הטבע!

יהי רצון שנשמע ונתבשר בשורות טובות.

בברכה,

לשכת הרב