רומניה: עלו בתוהו החיפושים אחרי קברו של הגאון רבי יצחק יהודה רולר זצ"ל

קברו של הגאון רבי יצחק יהודה רולר זצ"ל שהיה רבה של העיר פאנעזעשט ונקבר בבית הקברות שבעיר, נעלם עם השנים וכל חיפושי 'אגודת המקומות הקדושים ברומניה' בנתיים עלו בתוהו • אם יש בידכם פרטים בנושא, נשמח אם תעדכנו אותנו בתגובה

רומניה. תחקיר היסטורי בשילוב מסע חיפושים מקיף אודות גאוני רומניה שמקום קברם לא נודע, התקיים בשנים האחרונות ברחבי רומניה, בראשות 'אגודת המקומות הקדושים ברומניה' בראשות הרה"ג אברהם יעקב סלמון שליט"א רב דקהל שטפנשט, במסגרתו אותרו עשרות קברי צדיקים עלומים ונחשפו תגליות היסטוריות מרתקות בס"ד.

אך למרות ההצלחות הרבות, נותרו קברי צדיקים רבים מוסתרים מעינינו, מאחר ולא הצלחנו לאתרם למרות המאמצים הכבירים.

הרה"ג אברהם יעקב סלמון שליט"א מספר לנו אודות התחקיר ומסע החיפושים שהתקיים בפונזשט:

"לא קלה היא הדרך אל 'פאנזעשט' שבמחוז ואסלוי, ולא בגלל שהכבישים המובילים לא סלולים בה, ההפך, הדרך לפאנזעשט סלולה כדבעי, אלא שהיות שם העיר לא כפי שרגילים אנשי המחוז לקרוא לה לעיר גרם לנו לקבל מענה שגוי וסותר מפי גויי ואף יהודי המקום. מסתבר של'פאנזעשט' קוראים 'פאנג'עשט' עם ג' דגושה, וכל המשנה ידו על התחתונה, ולא יקבל מענה ולא עזרה, הם פשוט לא מבינים מה אתה רוצה מהם…

"אחרי שהסרנו את המכשול הראשון זכינו להגיע עם שליחי 'האגודה למקומות הקדושים ברומניה' למחוז חפצינו, עם הגיענו למרכז העיירה 'פאנזעשט' נתקלנו בתהלוכת חתונה, שנים מבני העיירה נישאים זה עתה, והם בדרכם לרישום בבניני העירייה לקול מצהלות המחותנים וילדי פאנזעשט…

"ם יש כאן חתונות משמע יש כאן חיים אז היכן בית החיים? אנו שואלים בחלל בית המרזח הסמוך, 'קום ס'ה פואטה אז'ונג'ה לה צימיטיר איווריעסק' איך מגיעים לבית הקברות היהודי? ושיכור מזדמן מתנדב להסביר לנו את הכיון, כמעט שאנו מעלים אותו על הרכב, אלא שלפתע אחד מתרה בנו כי הלה שיכור ואינו אחראי למעשיו, זה חליפתו זה תמורתו זה כפרתו זה האיוואן ישאר בבית המרזח ו'חוקר ההיסטוריה' אנדריי, כך הוא יציג את עצמו בהמשך, נכנס איתנו לרכב.

"בנסיעה לבית העלמין בקצה העיירה, קצת 'סטנגה' (שמאלה) וקצת 'דרפטה' (ימינה), פעמיים 'סוס' (למעלה) במעלה ההר, ופעם אחת 'ז'וס' (למטה) והופ, הרכב נתקע ומתחפר בשלוליות בוץ אינסופיות… רק זה חסר לנו על הבוקר העמוס לנו גם בלי זה, אנו מנסים לצעוק לנהג 'אפרואפה לצימיטיר' (יותר קרוב) אבל הרכב מסרב להשמע ללחיצות הדוושה של הנהג האומלל.

"מחוסר ברירה אנו יוצאים מהרכב, ואנדריי מציג עצמו כעת כחוקר ההיסטוריה הפונז'שטאית, אנחנו עומדים להגיע למתחם בית העלמין הוא מצביע אל עבר האופק הבלתי נגמר, והאמת שכזאת עוד מעולם לא נתקלנו ברומניה, אנו הולכים והולכים מבלי להבין לאן פנינו מועדות, אנו מגיעים לקצה השביל במעבה שדות התבואה המוריקות, ואז אנו מגיעים לגשר צר מאוד, שנבנה כך זה נראה ביד לא מקצועית, הגשר עובר על בורות עמוקים וקצת מפחידים, תהום פעורה מלמטה, אך גזירי העצים מייצרים לנו רצף רעוע ומט ליפול אל העבר השני, אם לא שהבחנו בסמל מגן דוד על השער, היינו בטוחים כי אנדריי חומד לנו לצון.

"אנו עומדים עתה מול השער הסגור, אבל שאת ייסורנו לא נגמרת, מחפשים את 'הפאזניק', השומר המתגורר בבקתה הסמוכה.

"'ואסילי' השומר משפשף עיניו בתדהמה, כבר שני עשורים לא דרכה כאן רגל יהודית ואולי אף יותר, ללא ספק זה מחזה מרגש עבורו, אנו רואים זאת על אישוני עיניו המתרוצצות בחוריהן והתמהון הרב שאופף את מבטו. אורחים בלתי קרואים פורצים אל חלקת אדמתו מבלי שהוא יידע לאן תוליך הפגישה הבלתי קרואה הזו, הוא פותח לפנינו את השער, ואנו נכנסים פנימה בהתרגשות, אל הרגע הזה חיכינו זמן רב, מי יודע אולי תגלית מרעישה תכה את העולם היהודי, וקברו של הגאון מפאנזעשט תתגלה לפנינו במלא יפעתה והדרה?

"אולם שמחתנו מתערבבת בעצב, הקבלת פנים הראשונית לא מלבבת, הקרקע הנגלית לפנינו ריקה מכל קבר, ואסילי ממהר אחרינו להסביר לנו כי בית העלמין נמצא הרחק הרחק פנימה, ומה שראינו עד עתה הוא אפילו לא קצה הקרחון. אנו צועדים וצועדים, עוברים שדות, וגדרות, מטפסים בהרים ועוברים גאיות, שורות של שתילים וצמחי מאכל שונים נפרסים נגד עינינו, עד שממולנו נפרס הר המצבות, להערכתנו כין 500 לכאלף קברים..

"בית העלמין נראה שלם, נראה כי יד זרים לא נגעה בו, אנו עוברים וממששים כמעט מצבה מצבה, משפשפים אותיות, מישרים אבנים, מגרדים עשב פרא, גוזמים גזעים המפריעים בדרכינו, העבודה מפרכת, מייגעת, אך אנו עושים זאת בהתלהבות דקדושה, מי שלא עסק בחיפוש קברים ובאיתור מצבת לא יבין זאת, כל מצבה מקפלת בתוכה עבר עשיר, היסטוריה יהודית וגם טרגדיה פרטית, כל מצבה ושובל הזכרונות שלה, אולם אט אט אנו מעכלים כי איננו אנשי בשורה, העבודה המיגעת קצת מאכזבת, שום קבר רבני לא נראה באופק, אף לא מצבה אחת מרמזת לנו על קברו של גאונה של 'פאנזעשט', זה ששניים מבניו פיארו את כותל המזרח של יהדות רומניה, לבטח הם בנו אהל והציבו מצבה לזכר אביהם הנערץ, והיכן היא?

"לרגע התגנבה למחשבתנו הרהור כי אולי אנו לא בפאנזעשט הנכונה, אולם על מצבות רבות מצאנו את הכיתוב 'פאנזעשט' בהגייתה היהודית, ושמא הרב לא נטמן כאן בבית העלמין, אך כתבי בנו ה'באר חיים מרדכי' מעידים כי כאן בפאנזעשט טמונים הרב והרבנית ע"ה, אנו מנסים לתחקר את השומר אם ידוע לו על מצבת ה'ראבינער'? או על אהל של קברו?, האם היו כאן בפאנזעשט עוד בתי עלמין? ומתי בפעם האחרונה דרכה כאן רגל יהודית?

המון שאלות, המון מחשבות, אבל עם אפס תשובות, הבטחנו לעצמינו כי נחזור לכאן שוב, עם כלים יותר אפקטיביים שיסייעו בעדינו במציאת חלקת קברו של הרב רולער זצ"ל, אך עד עתה לא זכינו לקיים משאלת ליבנו.

"כעבור כחמש שעות ויותר של שיטוט וחפירות ברחבי בית העלמין הפאנזעשטאי, לא נותר לנו אלא לסיים את ביקורינו ללא תוצאות משמחות…

"עם רדת החשכה אנו נפרדים ממתי פאנזעשט בבקשת סליחה, אם לא נהגנו בהם חלילה בכבוד, בעת מסע החיפוש הקדחתני, אנו נעמדים לומר פרקי תהילים, ואל מלא רחמים לזכר רבה של פאנזעשט ובני קהילתו הטמונים פה בעפר בית העלמין של פאנזעשט, אך מקום קברו לא נודע לעת עתה, ואנו נושאים תפילה כי יקיצו וירננו שוכני עפר בתחיית המתים, הררי פאנזעשט מאזינים לתפילתנו ומשיבים בהד מהדהד הבוקע רקיעים של 'ונאמר אמן'".

פאנעזעשט, בירורים במרכז העיר על בית הקברות היהודי
פאנעזעשט, חיפושים אחרי הקבר
פאנעזעשט, חיפושים אחרי הקבר
פאנעזעשט, חיפושים אחרי הקבר