רומניה: נפטר יעקב (ינקו) צימרמן, מהשורדים האחרונים של רכבות המוות

צימרמן זכה להינצל מרכבות המוות שהיו השלב הקטלני והנוראי ביותר במהלך פוגרום יאסי שאירע בתש"א (1941) במלחמת העולם השניה, במהלכו נרצחו מעל 20,000 יהודים ברומניה - נדבק מנגיף הקורונה ונפטר בגיל 98

הידיעה מרומניה על מותו של יעקב (ינקו) צימרמן, גרמה לאבל רב בקרב יוצאי רומניה בכלל ובקרב ניצולי השואה בפרט, לאחר שנדבק בנגיף הקורונה, בגיל 98.

צימרמן, שרד יחד עם עוד 8 יהודים, מתוך 146 יהודים שנדחסו מחצר הקסטורה במהלך פוגרום יאסי, לתוך קרון אחד שהיה יכול להכיל עד 40, ברכבות המוות. אשמתו היחידה היתה בכך שהוא היה יהודי, כמו כל השורדים והנרצחים היהודים האחרים של אותו פוגרום נורא.

השגריר ברומניה, מר דוד סרנגה, ציין בהלוויתו: "כי מר צימרמן הצליח להינצל מכמה זוועות בלתי נתפסות במהלך הפוגרום יאשי, עם רצון מדהים לחיים, לא הצליח להתגבר נגד הנגיף. מר צימרמן היה ויישאר בזכרוננו כסמל של התגלמות הכבוד האנושי והאהבת אדם של העם היהודי, שלמרות כל מה שעברו, הם לא התייאשו".

השגריר ציין במיוחד כי "מר צימרמן היה אדם של חמלהשהצליח להתפייס עם העבר ולהפוך את החוויה שלו לשיעור לדורות הבאים. שמו וייעודו לא יישכחו, זה היה כבוד עבורי – כמו לרבים אחרים – לפגוש אותו וללמוד ממנו.

"למרבה הצער, מתמעטים והולכים ניצולי השואה האחרונים, אשר החיים שלהם והזכרונות שלהם מהברוטאליות והזוועות הולכים ודועכים. לכן חשוב במיוחד להגביר את השיח ואת המודעות בקרב הדור הצעיר אודות השואה, לזכור את ההיסטוריה שלנו על החלקים הטובים שלה, כמו גם את התקופות האפלות שקרו, כדי שזה לא יחזור".

יהי זכרו ברוך!

מר יעקב (ינקו) צימרמן ז"ל עם השגריר מר דוד סרנגה בתש"פ 2019