מת ראש ארגון הביון הרומני הקומוניסטי, ה'סקוריטטה', שערק למערב וחשף את סודותיו • סיפור חייו

הקשר היהודי לפצ'פה, אירע כאשר הוא פרסם בשנת תשמ"ז את ספרו "אופקים אדומים" שגם תורגם לעברית, ובו גילויים וחשיפות על יחסיו הקרובים של יאסר ערפאת, שכונה על ידי הביון הרומני "פידאין", עם שומרי ראשו שתועדו על ידי ה'סקוריטטה' בעת ביקוריו של ערפאת ברומניה

יון מיחאי פצ'פה. ראש הסקוריטטה שערק למערב

רומניה. יון מיחאי פצ'פה, ראש שירות הביון הרומני האגדי, ה'סקוריטטה', שערק למערב וחשף את סודות הארגון וקשריו עם הארגונים הפלסטיניים של יאסר ערפאת ימ"ש. פצ'פה הוא האיש שבזכותו נכנסה המילה "סקוריטטה" למילון הסלנג הישראלי האולטימטיבי.

פצ'פה, נכנס להיסטוריה כעריק בעל הדרגה הבכירה ביותר מהגוש הקומוניסטי למערב. זה קרה בשנת תשל"ח, כאשר פצ'פה ניצל הזדמנות בלתי חוזרת כשנשלח על ידי נשיא רומניה ניקולא צ'אושסקו לעיר בון, עם מסר אישי לקנצלר הגרמני דאז הלמוט שמידט. פצ'פה ניצל את שהותו בגרמניה ובצעד אמיץ וחסר תקדים נכנס לשגרירות ארה"ב בבון וביקש מקלט מדיני. הוא הוטס בחשאי לארה"ב, שם קיבל מקלט מדיני על ידי נשיא ארה"ב ג'ימי קרטר.

צ'אושסקו החליט להתנקם בו וגזר עליו עונש מוות ואף שלח פעמיים צוותי מתנקשים בניסיון לחסלו, אולם הם כשלו. בנוסף, הציעה הממשלה הרומנית בראשות צ'אושסקו, פרס של 2 מיליון דולר על ראשו של פצ'פה, אך גם הפרס לא הועיל לחשיפתו. פצ'פה שרד את כל ניסיונות החיסול והפך לחלק בלתי נפרד מהפולקלור של המלחמה הקרה.

פצ'פה פרסם את ידיעותיו הפנימיות ונטל חלק בחשיפת השקר הגדול של 'גן העדן הקומוניסטי'. הוא תיאר את השיטות שבהן כבר לפני ארבעה עשורים ניהלו הרוסים מבצעים לזריעת מידע כוזב במערב.

הקשר היהודי לפצ'פה, אירע כאשר הוא פרסם בשנת תשמ"ז את ספרו "אופקים אדומים" שגם תורגם לעברית, ובו גילויים וחשיפות על יחסיו הקרובים של יאסר ערפאת, שכונה על ידי הביון הרומני "פידאין", עם שומרי ראשו שתועדו על ידי ה'סקוריטטה' בעת ביקוריו של ערפאת ברומניה.

לספר הייתה כנראה השפעה רבה על נשיא ארה"ב רונלד רייגן, שלאחר שקרא אותו החליט לבטל את מעמדה של רומניה כמדינת סחר מועדפת. הוא כינה את הספר "התנ"ך לטיפול בדיקטטורים". בשנת תשמ"ט מרדו הרומנים בשלטונו של צ'אושסקו והעמידו אותו למשפט צבאי. במהלכו הוקראו חלקים שלמים מספרו של פצ'פה בפני הטריבונל הצבאי. בהמשך הוצאו צ'אושסקו ואשתו להורג.

בדרך אגב, יש לציין כי פצ'פה חשף פרק נוסף של הקומוניסטים בקשריהם נגד יהודים. תשע"ג, פרסם פצ'פה ספר נוסף בשם "דיסאינפורמציה", ובו טען כי בסוף שנות השבעים שלחו הרוסים 500 סוכנים למדינות מוסלמיות, במטרה לקדם מבצע תעמולה אנטי־ישראלי ואנטי־אמריקני.

מותו בשיבה טובה, מזכירה שוב את תרומתו הגדולה לחשיפת הגדולים שבאויבינו ואת ניפוץ המיתוס של 'גן העדן הקומוניסטי' שרצח באזרחיו, עד לקריסת מסך הברזל מעל מדינות ברית המועצות.