רומניה: קיר בית הכנסת העתיק בעיירה פאלטישאן – התמוטט

העיירה פלטישאן, שכיום מתגוררים בה כמניין יהודים, היתה בעבר עיר גדולה לאלקים ופעלו בה למעלה מ-11 בתי כנסת שהיו פעילים מסביב ליממה. בית הכנסת הנוכחי שזה עתה קרס, הינו בית הכנסת הגדול שבעיר והיה פעיל בעיקר בימי החגים

קיר בית הכנסת פאלטישאן שהתמוטט

רומניה. קיר התווך של בית הכנסת העתיק בעיירה פאלטישאן (פלטיצ'ני) שבחבל מולדובה ברומניה, התמוטט למרבה הצער תוך שהוא מסב גורם לקריסת חזית בית הכנסת.

כלי התקשורת המקומיים מדווחים כי המקום נסגר על ידי הרשויות, מחשש שכל בית הכנסת בסכנת קריסה.

כוחות המשטרה ומהנדסי העיריה המקומית החליטו על סגירת המקום לחלוטין, בגין סמיכותו למבנה בית ספר מקומי פעיל.

העיירה פלטישאן, שכיום מתגוררים בה כמניין יהודים, היתה בעבר עיר גדולה לאלקים ופעלו בה למעלה מ-11 בתי כנסת שהיו פעילים מסביב ליממה. בית הכנסת הנוכחי שזה עתה קרס, הינו בית הכנסת הגדול שבעיר והיה פעיל בעיקר בימי החגים.

ראובן שטיינמץ, ראש הקהילה היהודית הקטנה בפאלטישאן, אמר כי הקהילה נוקטת כעת בצעדים מהירים לתיקון הנזק החמור והחזרת המצב לקדמותו בהקדם.

לדבריו, נערכו תכניות לביצוע עבודות חשיפה של בית הכנסת וחיזוקו, אך ההתמוטטות הקדימה את התיקונים המתוכננים למרבה הצער.

כעת, מתכוננים בקהילה להתחיל בהקדם עם העבודות לשיקום וחידוש בית הכנסת העתיק, לרווחת בני הקהילה והתיירים הרבים הפוקדים את רומניה ומרכזי היהדות שבה.

הרקע ההיסטורי של העיירה פאלטישאן מתחיל בכך שהיא היתה העיירה הראשונה שנוסדה על ידי יהודים בנסיכות מולדובה. בעקבות הנסיון המוצלח, נוסדו ערים נוספות על ידי יהודים, שהשליטים עודדו את בואם וסייעו להם בבנייה ובהקמה. ברבות השנים שונה שם העיירה לפלטיצ'ן.

האדמו"ר הראשון בפאלטישאן היה הרה"ק רבי אלעזר טברסקי זצוק"ל. בשנת תר"פ עבר לרומניה והתיישב בפאלטישאן. רבים מחסידי טשרנוביל וסקווירא שבאוקראינה, נמלטו לפלטישאן בעקבות מלחמת האזרחים ברוסיה. בשנת התש"א עבר האדמו"ר לבוקרסט ולאחר מלחמת העולם השניה עבר לארה"ב.

בעיירה התגורר הרב משה רוזן, מי שעתיד להיות הרב הראשי של יהדות רומניה שנים רבות. הוא גדל בפאלטישאן והתחנך בה, לצד החזן מאיר שור, שברבות הימים התפרסם כחזן בית הכנסת הפולני בווינה.

מי שמקיים מעקב וקשר עם הקהילה המקומית בין שאר הקהילות ובתי החיים ברומניה הוא הרה"ג אברהם יעקב סלמון שליט"א רב דקהל שטפנשט ויו"ר אגודת המקומות הקדושים ברומניה, שהביא גם את הידיעה הזו לנחלת הכלל, תוך שהוא מציין, כי "חשיבות שימור ושיקום בית הכנסת הזה, ככל בתי הכנסת ברומניה, הוא צורך דחוף וראשון במעלה, על מנת להמשיך לשמור על הגחלת. מכאן הקריאה ליהודים הפוקדים את המקומות הקדושים בעולם, לפקוד גם את בתי הכנסת המקומיים, לגלות עירנות ונוכחות ולדווח על כל התפתחות, למען עתיד הזכרון היהודי ברחבי רומניה בפרט ובכל רחבי אירופה בכלל".