צפון רומניה: עיתון 'משפחה' חושף את קיומו של כפר היהודים 'קומנדו'

הכפר שנבנה לפני 150 שנה, שירת את תעשיית העץ של החרשתן היהודי דוד איינהורן, התקיים עד למלחמת העולם השניה, בצפון רומניה, על פסגתו של הר גבוה במחוז קובסנה וממשיך לאכלס היום משפחות רומניות עניות החיות בסמוך לבית העלמין היהודי העתיק

רומניה. כפר היהודים 'קומנדו', נחשף בעיתון משפחה בתאריך כ"ז אב תשפ"א, ככפר שנבנה לפני 150 שנה, על ידי החרשתן היהודי דוד איינהורן, בראש ההר בסמוך ליערות העצומים של מחוז קובסנה בצפון רומניה, לה הוא קרא: קומנדו כפר היהודים.

במקום פעלו בשנות 1870 חיי קהילה יהודיים ברמת חיים גבוהה מאד ובסמוך גם התנהל בית עלמין יהודי, שהשתמרו בו עד היום מצבות יהודיות.

מטרת הכפר היתה לשרת את 7,000 עובדי העץ והנגרים בני 10 לאומים שונים, שעבדו ב-13 מנסרות, שהקים דוד איינהורן במקום, היה זה בסמוך למעבר הגבול 'קומנדו' שהיה בסמוך, בין גבולות הממלכה האוסטרו-הונגרית לבין מולדובה.

הסיור במקום התקיים על ידי כתב 'משפחה' חננאל שפירא, עם מדריך הטיולים ברומניה, צביקה הרבסט, ולדבריו, התוצרת של איינהורן כבשה את אירופה של אותם ימים והפכה את איזור בראשוב הסמוכה לאיזור מודרני ומתקדם.

בנוסף, הוקמה רכבת שפעלה מתחתית ההר עד לפסגתה, במנגנון שמזכיר רכבל של ימינו, לאורך 200 קילומטר ואפילו חשמל הגיע למקום, עוד בטרם הגיע לעיר הבירה בוקרסט.

את מנהלי המפעלים, הוא מינה רק יהודים, שמנו בסך הכל 73 יהודים, שבאו מאיזור מרמרוש והתגוררו עם משפחותיהם בכפר. אחד מהם, שטיינברג, הוא זה שתכנן גם את הרכבת ואת הכפר. ליכטנשטיין, גם הוא התגורר בכפר, היה שותפו של איינהורן בעסקי העץ.

במקום פועל בימינו מוזיאון שאינו מזכיר שהכפר נבנה בידי יהודים והוא מציין שמקימו הינו דוד אורן, מבלי לציין שהיה יהודי. כנראה בגלל החשש, שצאצאי היהודים יבואו לדרוש את נכסיהם שנגזלו על ידי הרומנים המקומיים במלחמת העולם השניה, אחרי שרצחו את התושבים המקומיים שהוסגרו לידי הנאצים ימ"ש.