היום יומא דהילולא רבא ה-75 דמרן ה'באר חיים מרדכי' אב"ד ניאמץ שברומניה וחבר מועצת גדולי התורה

אב"ד טרגו ניאמץ שברומניה וחבר מועצת גדולי התורה שהרעיש עולמה של רומניה בחייו, נודע כאבי העגונות ומצית הגחלת הנשארת של האודים המוצלים מאש שואת יהדות רומניה

הגאון רבי חיים מרדכי רולר. ההילולא ה-75

היום יום ט' חשון תשפ"ב ימלאו שבעים וחמש שנה לפטירת מרן הגאון רבי חיים מרדכי רולר בעל שו"ת 'באר חיים מרדכי' ושאר ספרים, אב"ד טרגו ניאמץ שברומניה, וחבר מועצת גדולי התורה. שנסתלק ביום ט' חשון תש"ז ונטמן בהר הזיתים שבירושלים.

רבינו נודע ונתפרסם בכח גאונותו וצדקותו כי רבה, ספריו בהלכה ובאגדה ובשו"ת הפכו לנכס צאן ברזל בעולם הפסיקה התורנית, וגאוני דורו חרדו למוצא פיו ולהגיוני לבו, נודע גם בהקפדתו הרבה על תפילות במנין עד כדי מסירות נפש, ותשלום דמים מרובים בכדי שיצליח להתפלל במנין, גם כאשר היה על אם הדרך במסעותיו הרבים.

כיתת רגליו להשיב לב תועים וללמדם בינה, ומסר נפשו להפצת כתביו התורניים למען יעמדו לימים רבים. פעילותו למען גולת יהדות רומניה, חבקה עולם ומלואו בכהנו גם כחבר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל ברומניה, פעל גדולות ונצורות.

נודע כאביהן של העגונות, ואף כתב חיבור מיוחד בנושא זה. ופסקי דין שהפכו לבסיס ההלכתי הראשוני עליו נסמכו גאונו דורו מאז ועד עתה, וכבר לאחר מלחמת העולם הראשונה שלח אליו הגאון רבי מאיר אריק זצ"ל את בתו שבעלה נעלם בצוק העיתים, בכדי למצוא היתר לכבלי עגינותה, מני אז הוכר שמו בשער בת רבים כאבי העגונות, ובפרט לאחר מלחמת העולם השניה, הוקמו בתי דין ברחבי העולם להתרת עגונות, אשר התבססו על הוראותיו המפורטות ביותר. בתי דין אלו התירו אלפי עגונות, ומעולם לא מכשול ותקלה תחת ידם לפלא כל המתעסקים בדבר.

תפילתו בהשתפכות הנפש כבן המתחטא לפני אביו נודעה ונתפרסמה לעין כל, מסופר כי כל קריאת שמע היתה לוקחת אצלו שעות ארוכות, בהם היה אומר את הפסוקים בנעימה מיוחדת כמונה מעות, עד שכל שומעיו היו מרגישים מעמד קדוש המעורר לשוב בתשובה שלימה, הרה"ק אדמו"ר מסקולען זצ"ל שהסתופף בצילו נהג אחריו כמנהגו זה בקודש, והיה קורא קריאת שמע באותה הנעימה ובאותה השתפכות הנפש.

תלמידו המובהק הגה"צ מוהר"ש טוביאס אב"ד 'פיאטרא ניאמץ' העיר הסמוכה לעיר רבנותו 'טרגו ניאמץ' פעל רבות להנצחת זכרו, בהקמת ישיבה על שמו בארה"ק ובהדפסת ספריו, וההדרתם מחדש לאור עולם, ובאיסוף תולדותיו למען יעמדו למשמרת עולם. כל ימיו נשא על נס את זכר רבו, הזכירו בסילודין, למד והגה בתורתו, ואף יזם שיעורים מסודרים בתורתו הרחבה.

מכון 'תורת אמת שטפנשט', בראשות הרה"ג אברהם יעקב סלמון שליט"א רב קהל שטפנשט, המתעסק בהנצחת זכר גאוני וחכמי רומניה, הפיץ בימים אלו גליון הערכה לתולדותיו ולפעליו, מתוך ספר התולדות בעריכה מחודשת אשר עומד לצאת לאור עולם ביוזמת המכון. כמו כן יזמו מוסדות עליה מוסדרת לציון קברו היום בשעה 10,30 בחלקת גליציה שבהר הזיתים. יצויין כי ה'אגודה למקומות הקדושים ברומניה' יזמה חיפוש מצבת קבורת אביו הרה"ק רבי יצחק אייזיק רולער אבד"ק פאנזעשט הסמוכה לרומאן ברומניה, אולם למרות החיפושים הנרחבים עדין לא נמצאה מצבת קבורתו ואהל ציונו הקדוש, ועדין נעשים פעולות וחיפושים בארכיונים לוודא מקום מנוחת קדשו.

מי יתן וזכותו הגדולה של רבינו 'באר חיים מרדכי' תמליץ יושר ודבר ישועה ורחמים על כל זוכריו ומזכיריו, לומדי תורתו, ופוקדי ציון קברו ביום הילולתו ובכל ימות השנה. שמו להזכרה ולהדלקת נר: הגאון הגדול רבי חיים מרדכי בן רבי יצחק יהודה אייזיק לייב, זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל.