יקיר בית רוז'ין: הרה"ח ר' משה געטער ז"ל מלונדון – יום השנה לפטירתו

תולדות חייו וסיפור הישועה המופלא והזיכוי המוחלט בבית המשפט הלונדוני

הרה"ח ר' משה געטער ז"ל. לונדון

בימים אלו מלאה שנה לפטירתו של הרה"ח ר' משה געטער ז"ל מחשובי חסידי בית ריז'ין בלונדון. לאחר שנדבק במגיפת הקורונה ונפשו שבקה לכל חי ביום י' מר חשון תשפ"א, בהותירו אחריו משפחה יקרה, ידידים ומכרים כולם מבכים מרה את פטירתו טרם עת.

לרגל יום השנה שוחחנו עם ידיד נפשו ילחט"א הרה"ח ר' יצחק סלמון שליט"א אשר קירבו לעסוק בבנינה של רוז'ין באירופה, שהואיל לשרטט לנו כמה קווים לדמותו האצילית.

ר' משה נולד לאביו הרה"ח ר' אברהם יצחק געטער מחשובי ונשואי פני היהדות החרדית בלונדון, כביר מעש ומקים עולה של תורה.

אביו ר' אברהם יצחק ואחיו ר' מנדיל נולדו וגדלו בעיר טשרנוביץ ברומניה, בבית של חסידים וותיקים לבית סאדיגורה, בטשרנוביץ עשו חיל בעסקיהם ובהיותם מקורבים אל הרה"ק ה"נועם אליעזר" מסקולען זצוק"ל עמדו לימינו ברוב פעולותיו האדירות למען כבוד ה' ותורתו ובעזרה לאחינו בני ישראל.

לימים הגיעו השנים ללונדון הבירה, היה זה בשנים טרום פרוץ המלחמה העולמית השניה, והאחים נודעו כרודפי צדקה וחסד בכל יכולתם, ובנוסף לכך בראותם את העזובה הנוראה בכל עניני היהדות והחינוך שינסו מותניהם ומכיסם
מימנו בניית מוסדות לתפארה כמו חדר לילדים, בי"ס לבנות וכו' וכו' והכל ללא פרסום כאשר על פי רוב לא הותירו את שמם וחותמם על פעולותיהם, ולאחר הקמת המוסד עברו הלאה להקמת מוסדות אחרים למען כבוד ה' ותורתו.

מיודעינו הרה"ח ר' משה נולד בלונדון לאביו הרה"ח ר' מנדיל כשהוא קולט לתוככי נשמתו את הלך הרוח בבית אביו וכשגדל ניכרו ביו מידות החסד והרחמים שינק בבית אבותיו.

בימי בחרותו נשלח ללמוד בישיבת רוז'ין "מתיבתא תפארת ישראל" בירושלים שם עשה חיל בלימודיו וכמו"כ נתוודע לצדיקי בית רוז'ין וותיקי חסידיה.

לקראת נישואיו חזר ללונדון ושם הקים ביתו עם זו' תחי' כאשר הוא מיישם בביתו את כל אשר ראה בבית הוריו, ליבו היה פתוח כאולם לכל, וביתו פתוח לרווחה לכל דורש כאשר היה מאכסן בביתו אורחים רבים שאף סעדו על שולחנו והוא עוזר ותומך בהם ברוח ובגשם. ולפעמים היו האורחים שוהים בביתו במשך חודשים ארוכים כשר' משה נותן להם הרגשה של אורחים רצויים ואהובים.

בפרט בשבתות ובימים טובים שהיו סועדים על שולחנו עשרות אורחים מכל גווני הקשת.

רבי משה עשה חיל בעסקיו, והיה כתובת לכל עניני צדקה ועזרה לזולת. כשהוא מרבה בצדקות להרבה ענינים נחוצים והכל בהסתר ובהצנע לכת. כאשר בנוסף לצדקות הרבים בפועל היה ידוע בלבו הפתוח לשמוע את הזולת ורבים היו אנשים קשיי יום ששפכו את ליבם בפניו והוא במאור פנים ואצילות הרוח היה מחזק לבבות נשברים.

בשנת תשמ"א ביקר בלונדון כ"ק האדמו"ר מבהוש-שפיקוב-ת"א זי"ע, ובאותו ביקור התקרב ר' משה אליו בלב ונפש, באותה הזדמנות יסד כ"ק האדמו"ר מבהוש זצ"ל "קלויז לחסידי רוז'ין" ור' משה נמנה על גדולי העסקנים מייסדי הקלויז ואת הכספים הראשונים לפתיחת הקלויז העניק ר' משה מכיסו הפרטי, ולימים אף היה הגבאי הראשי בקלויז.

ואכן כך נחקק על מצבתו בביה"ח בלונדון: "…מסור ומקושר לכ"ק מרן אדמו"ר מבוהוש זצוק"ל זכותו יגן עליו, ועל פיו הקים את קלויז דחסידי ריז'ין דפה, ושימש בה כגבאי נאמן עשרות בשנים במסי"נ גופו ומאודו"

באחת השנים בעת שהאדמו"ר מבוהוש נסע לשוויץ למנוחת הנפש, עם פמליה ממקורביו, ואז הצטרף אליו ר' משה, בהגיעו שם שמע מהרבי כי עדיין חסר סכום גדול לכיסוי ההוצאות של המסע, ר' משה לא השתהה ועל אתר הוציא סכום עצום מהבנק ומימן מכיסו את כל ההוצאות, הרבי זצ"ל הרעיף עליו מלוא פיו בברכות רבות ולקח את ידו והניחה על ליבו ואמר לו "איך וועל דיר נישט פארגעסין אויף אייביג" אני לא ישכח אותך לעולם.

בשנת תשמ"ה חל סיבוך מסוים בעסקיו והוא הועמד למשפט ע"י רשויות המס באנגליה, יחד עם עוד שניים משותפיו, הם שוחררו בערבות, ונגדם התנהל משפט מייגע שכלל עשרות תיקי חומרים לאשמתם והפללתם, המשפט ארך
חודשים ארוכים ור' משה התהלך כל העת בבטחון מלא כי יצא נקי בלא אשמה, בפרט לאחר הבטחתו של הרבי מבוהוש כי לא ישכחהו לעולם. וכל אותה תקופה קשה היה מרגליה בפומיא צמד המילים "השם איתנו", "השם איתנו".

הגיע ערב חג הפסח תשמ"ו השופט הודיע כי בליל החג יגיש כתב אישום. כפי החוק שלושת הנדונים ביניהם ר' משה נכלאו בבית הסוהר לקראת מתן גזר הדין, לכאב ומגינת המשפחות.

ביום א' דחג הפסח התקיימה הקראת גזר הדין ולתדהמת הכל היחיד מבין הנאשמים היה ר' משה ששוחרר מכל אשמה ועונש, ומיד הוא יצא לכיון ביתו בהליכה רגלית – מפאת קדושת החג – מרחק של כמה שעות עדי הגיעו לביתו בסטנפורד-היל, שם קבלו פניו בשמחה רבה בני ביתו וכל מכריו וידידיו מתפללי הקלויז. ויהי לפלא!

ת.נ.צ.ב.ה.