מסכת החיים התוססת של נשיא הפדרציה של הקהילות היהודיות ברומניה, הגיעה לסיומה • סיפור חייו

אאורל ויינר, ששמו היהודי הוא אורי בן יונה, נולד בשנת תרצ"ג בעיירת שטפנשט וזכר את שרידי חצר הקודש של הצדיק משטפנשט. משפחתו היתה משפחה יהודית מפוארת ואהב להרבות לספר על דרך החינוך שינק בה, לאהוב כל אדם, להקפיד על כבוד הזולת ולסייע לכל נזקק

מר אאורל ויינר עם הרב אברהם יעקב סלמון רב דקהל שטפנשט

ביום ראשון כ"ה מרחשוון תשפ"ב, התקבלה הידיעה המעציבה על פטירתו של נשיא הפדרציה של הקהילות היהודיות ברומניה, איש המעש למען שימור מורשת היהדות ברחבי רומניה, מר אאורל וינר ז"ל. הידיעה התקבלה בצער בקרב הקהילות היהודיות ברומניה, אליהם הצטרפו מוסדות שטפנשט באבל, על ידיד אמת שעמד בקשר הדוק עם מוסדות שטפנשט ואגודת המקומות הקדושים ברומניה.

בתוקף תפקידו כנשיא פדרציית הקהילות היהודיות ברומניה, עמד בראש מערך הפעילות החולשת על כ-40 קהילות יהודיות הפועלות כיום ברומניה, ומתפעלת כאלף בתי עלמין ברחבי רומניה, וכ-150 בתי כנסת עתיקים ומפוארים, אשר ברובם הינם נחלת העבר, ומהווים סיכום למורשת עתיקה ועניפה של היהדות ברומניה הנמצאת למרבה הכאב במגמת נסיגה.

אאורל ויינר, ששמו היהודי הוא אורי בן יונה, נולד בשנת תרצ"ב בעיירת שטפנשט וזכר את שרידי חצר הקודש של הצדיק משטפנשט. הוא התגדל במשפחת יהודים אמידים מראשי הקהל בעיר שהיו אדוקים ומסתופפים בצילו של הצדיק משטפנשט זצ"ל.

חייו ניצלו בנס בתקופת מלחמת העולם השניה, אשר לאחריה שקע בלימודי כלכלה, בהמשך התמנה כיהן גם כחבר הפרלמנט הרומני בבוקרסט כנציג המיעוט היהודי שהוקצה לו מקום בפרלמנט ומשם גם פעל רבות למען אחיו היהודים בגולה. היה פוליטיקאי מוערך ועמד לימין הקהילות היהודיות ברומניה.

הוא הצטיין בפקחותו, ידיעותיו הרבות וגישתו הנדירה, להימנעות ממחלוקת והשגת הבנות משותפות.

אאורל וינר או בשמו היהודי 'אורי' היה בעל לב חם לכל פעילות של שימור המורשת היהודית, למרות גילו המבוגר היה מרבה להטריח עצמו ולבקר בעצמו ברחבי רומניה, בקהילות ובבתי הכנסת העוברים שיפוץ ושימור תמידי, כדי לעמוד מקרוב אחר ההתפתחות וההתקדמות של כל מקום ומקום.

את עיקר פעילותו הוא הקדיש לפיתוח החיים היהודיים ברומניה אחרי מלחמת העולם השנייה והשקיע רבות בשימור ושיקום בתי כנסת, בתי עלמין ומרכזים קהילתיים יהודיים ברומניה. גם במקומות שהקהילה היהודית נכחדה, הוא הקפיד להשקיע כוחותיו לשימור בתי הכנסת ובתי העלמין שלה.

כן עזר וסייע רבות לפעילות 'מוסדות שטפנשט ברומניה', ולפעילות ה'אגודה למקומות הקדושים ברומניה', ול'בית הכנסת אורחים של שטפנשט ביאס', כיליד העיר שטפנשט פעל רבות לשימור בית העלמין בעיר שטפנשט, ואף דאג לסלילת כביש המוביל לבית העלמין, התקנת גדר ושער חדישה בפעילות הפדרציה וכן בניית בית הכנסת אורחים וחדרי שירות בכניסה לבית העלמין במימון מוסדות שטפנשט וה'אגודה למקומות הקדושים ברומניה'.

יוזמתו חנכה עיריית שטפנשט רחוב על שם הצדיק משטפנשט בשם 'רחוב הצדיק'.

ידידיו ומכיריו מספרים על הפתגם שהיה שגור על פיו, בכל פעילות שדרשה ממנו כוחות מרובים, כאשר גם כשניסו להציע לו לנוח מיגיעתו, היה אומר, "כל עוד הקב"ה רוצה, גם אני רוצה"!

שטפנשט בארץ וברומניה, לצד הקהילות היהודיות ברומניה, מרגישות מיותמות אחרי פטירתו של אדם אהוב ויקר זה.

ת.נ.צ.ב.ה.