רומניה: מפלגות הימין תוקפות את החוק המחייב לימודי השואה בבתי הספר במדינה

החוק החשוב הותקף על ידי מפלגות הימין, שגונו על ידי השגריר דוד סרנגה: "אמירות כאלה הן הוכחה מוחלטת לחוסר לקיחת האחריות או לבורות, ועולות בקנה אחד עם ההגדרה להכחשת שואה"

לימודי השואה ברומניה. החוק החדש

רומניה. אחרי המהלך הפוליטי המרשים, בו התקדמה רומניה בתקופה האחרונה, כלפי האחריות שלה למניעת אנטישמיות בקרב האזרחים ולימוד לקחי השואה בה היתה מעורבת, חוקק חוק בפרלמנט שחייב את כל בתי הספר במדינה לשלב לימודי שואה וללמד את התלמידים על היקף הפגיעה בקהילה היהודית שהוכחדה במדינה הי"ד. החוק שהתקבל בפרלמנט הרומני קבע על שילוב ההיסטוריה של העם היהודי והשואה בתוכנית הלימודים בבתי הספר ונועד לספק הזדמנות לתלמידים להבין את הפרק האיום הזה ואת החשיבות של חמלה, כהגדרתם.

אלא שכעת, הפוליטיקה מראה את הצד המכוער שלה, כאשר מפלגות הימין בחרו לתקוף את החוק, בתואנה שאין הצדקה ללימודים אלה בבתי הספר במדינה וכי מדובר ב"נושא פעוט" שאינו זקוק לתשומת לב כה רבה.

הדברים נאמרו על ידי מנהיגי מפלגת הימין ברומניה, המונים 30 מתוך 330 חברי הפרלמנט בבוקרשט, שקראו "להפסיק את הניסויים האידיאולוגיים על ילדי רומניה" ותקפו את החוק.

מנהיגי הימין ברומניה עיוותו את משמעות החוק החשוב וטענו כי "בשנים האחרונות, הייתה פעולה שיטתית לערער את איכות הלימודים ברומניה על ידי הפיכתן של סוגיות פעוטות למעמד של 'נושאים', כדוגמת היסטוריה של חינוך מיני וההיסטוריה של השואה, וזאת במקביל לצמצום בחשיבות של נושאים בסיסיים עבור הדורות הבאים: מדעים מדויקים, שפה וספרות רומנית וההיסטוריה הלאומית".

השגריר ברומניה דוד סרנגה, גינה את דבריהם של מנהיגי מפלגת הימין הקיצוני, המאוגדים תחת 'ברית האיחוד של הרומנים', באמרם כי אין הצדקה ללימודי שואה בבתי הספר. "אני מגנה את הגישה וההצהרות המעליבות של המנהיגים הפוליטיים ברומניה שתקפו את החוק", אמר סרנגה. "אמירות כאלה הן הוכחה מוחלטת לחוסר לקיחת האחריות או לבורות, ועולות בקנה אחד עם ההגדרה להכחשת שואה".

השגריר סרנגה הוסיף ואמר כי "תמיד טענתי שהבנה הוגנת ואובייקטיבית של הזוועות שהתרחשו במהלך השואה ברומניה נדרשת כדי להימנע מחזרה על טרגדיות דומות".

הוא הוסיף כי "הדור הצעיר חייב ללמוד באופן מקיף לגבי הפרק האפל הזה בהיסטוריה של האנושות ברומניה כדי להבין שלאנטישמיות אין מקום בחברה כיום וכי הם מנוגדים לערכים הדמוקרטיים והאירופיים שרומניה אימצה".