האם בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, אנחנו עדים למלחמת גוג ומגוג?
הרה"ג אברהם יעקב סלמון שליט"א מביא במדור 'סגולת מלכים' לקט נרחב מספרי הקודש אודות רוסיה ומלחמותיה, כרמז למלחמות העתיד לקראת ביאת המשיח.
הצבא הרוסי באיסטנבול
רבי אריה לוין אמר ששמע מפי הגר"ח ברלין מסורות מהגאון מוילנא בשם הגר"א (הגר"ח שמע מפי הג"ר איצלה מוולוז'ין, ששמע מפי אביו ששמע מהגר"ח ששמע מפי הגר"א): "בשעה שתגיע אליו השמועה על כניסת צבא רוסי בשערי איסטנבול, ימהר ללבוש בגדי שבת ויצפה לרגלי משיח".
הגאון החסיד מווילנא עמ' קפט
משיח במיצר הדרנדלים
בשם הגר"ז מבריסק הובא, כי בתרגום יונתן בן עוזיאל סוף פרשת בלק, רמז למעבר במיצר אדרדנלים (ראה שם במדבר כד, כד). באשר לשמועה שהובאה בזה בשם הגר"א, ביאר הגרי"ז, שלא התכוון אלא שאם אכן יתרחש המאורע בימיו, יעמוד זה כסימן לגאולה. יראה בזה סימן לגאולה, אבל לא שלעולם ועד
רשימות תלמידים לבית בריסק – התלמידים שמעו את זה מפי אחד מבני הרב מבריסק רבי משולם דוד זצ"ל או רבי יושע בער זצ"ל
ויש לבאר הנ"ל מתוך הפסוקים – וזה לשון הפסוק והתרגום יונתן: וציים מיד כתים וענו אשור וענו עבר וגם הוא עדי אובד.
ובתרגום יונתן שם: וציצין יצטרחן במני זיינא ויפקון באכלוסין סגיאין מן למברניא ומארע אטליא ויצטרפון בלגיונין דיפקון מן קוסטנטיני ויצערון לאתוראי וישעבדון כל בנוי דעבר ברם סופהון דאליין ואליין למיפל ביד מלכא משיחא ויהוון עד עלמא לאובדנא.
בתרגום ללשון הקודש: וסנפירים יקראו יוזמנו בכלי מלחמה, ויצאו בצי אדיר ספינות גדולות מן למברניא
ומארץ איטליא, ויצטרפו כליגיונות שיצאו מן קוסטנטיני [היא קושטא, היא איסטנבול] ויצערו לאשור וישעבדו כל בניו של עבר, אך סופם של אלה ואלה ליפול ביד מלך המשיח ויהיו עד עולם לאבדון, המלקט.
לבישת בגדי שבת אם ספינות רוסיה יחצו את מיצר בוספורוס
קבלה בידינו מתלמידי הגר"א בשם הגאון: "אם הספינות של מלכות רוסיא יחצו את מיצר "בוספורוס" ("בוספורוס" הוא שמו של המצר שנמתח בין הים התיכון לים המרמרה בים האגאי, לעיתים הוא נקרא גם הדרדנלים. היוונים הקדמונים כינו את מצר קרץ' "בוספורוס התראקי", ואילו מצר קרץ' נקרא בוספורוס הקימרי". שמות נוספים שאליהם התייחס הרודוטוס בטקסטים העתיקים שלו Khalcedonies, בנוסף להוגים יוונים קדומים אחרים הם "קרץ'", "קימרי" ו – "דיוניסי". המצר נוצר כקשר בינלאומי בין הים האגאי לים התיכון. מצר הורמוז מאפשר העברת סחורות מהים התיכון לים מרמרה, מה שהופך אותו לדרך העיקרית לסחורות הנכנסות והיוצאות מרוסיה), צריכים ללבוש בגדי שבת" לומר לך, שהשעה קרובה אז לביאת המשיח. ודע כי רוב הספינות מרוסיא לארץ ישראל באות בזמננו דרך טורקיה בים השחור מבעד למיצר ה"בוספורוס".
כמ"כ בידוע שלאחר חורבן מערב רומי עם בירתה בידי הגרמנים ימ"ש נותרה קוסטנטינא לבדה בשם "מזרח רומי" ומיום שמלך מרוסיא נשא בת המלך האחרון מקוסטנטינא הריהם מחשיבים את עצמם כיורשים של מלכות מזרח רומי ונושאים בדגליהם את סמל הנשר הכפול של קוסטנטינא.
ועיין בארחות רבינו לקה"י ח"ד עמוד קי"ד וז"ל:
עוד סיפר לי מו"ר הסטייפלער שראה נדפס שהגר"א ז"ל אמר כשהרוסים יכבשו את קוסטנטינופול איסטנבול יבוא משיח, ולא כמו שאמרתי למו"ר כשהרוסים יעברו את הדרדנלים, והפריך מו"ר את זה ואמר הלא עוברים את הדרדנלים בכל יום.
רוסיה תתגבר לפני ביאת הגואל וכל אומות העולם יפחדו ממנה
סיפר אאמו"ז זצוק"ל הי"ד ]רבי שמחה זעליג ריגר, אב"ד בבית דינו של רבי חיים מבריסק[, מקובלני עד תלמידי הגר"א שבזמן שהתחילו לחלק את פולין אמר הגר"א אל מובחרי תלמידיו וביניהם האחים הקדושים רבינו חיים ורבינו זלמן מוואלוזין, הטומאה מתגברת במלוא עוצמתה, הגר"א הסביר לתלמידיו גדולי המקובלים כי קליפת הרוסים היא דוביאל שירשו קליפת פרס, גם אמר בגלל שהם נוצרים יונים ]נאמני הכנסיה הפראבוסלבית היוונית רוסית[ הם קליפת יון מעורבבת בקליפת אדום, ואמר להם שמעתי מאחורי הפרגוד שרוסיה תתגבר לפני ביאת הגואל וכל אומות העולם
יפחדו ממנה.
מאמרו של הרב חיים דובער גולבסקי, מסילות לחסידי סאדיגורה, גליון יב-יג עמוד 72
כאשר הרוסים ינצחו את קרים צפה לרגלי משיח
גם תלמידם ]של הגר"א ורבי חיים מוואלאז'ין[ המובהק בקבלה בעל בנין עולם אמר לפני מותו להמקובל רבי דוד לוריא מביחוב כאשר הרוסים ינצחו את כל האי קרים ובמיוחד המבצר הגדול והחזק קערטש ]קרץ' היא עיר גדולה במזרח חצי האי קרים וסמוכה לרוסיה, בקרעטש מיצר המוביל בין הים האיזוב לים השחור[ צפה לרגלי משיח.
מסילות, שם
גוג – הוא קיסר מוסקבה
והנה כבר ידוע שבזמן הגאולה הקב"ה נוטל את מלך המשיח ונותן לו כח לרצץ את מוחו של הנחש למעלה, כי משי"ח עולה כמנין נח"ש לרמוז אל הנזכר, שיבא זה ויכניע את זה שכנגדו, בסוד הוא ישופך ראש, ועוד כתיב ידין בגוים מלא גויות מחץ ראש על ארץ רבה, ועוד כתיב יצאת לישע עמך לישע את משיחך, מחצת ראש מבית רשע, אלא שכן דרכו של הנחש כי כאשר רוצצין את מוחו עדיין הוא מכשכש מעט מזער בזנבו, וזהו ענין מלחמת גוג ומגוג שנסמכה כאן מן הנביא אצל ענין קיבוץ גליות ויישובם של ישראל בארצם ובנין בית מקדשם לפי שאחר כל הדברים הנזכרים, שכבר נמחץ ראשו של הנחש למעלה, עדיין יתעורר ויקפוץ לכשכש בזנבו למטה על ידי גוג 'נשיא ראש משך ותובל', שלבי אומר לי שהוא הקיסר של מוקסוויא, וזהו ראש משך שהוא זנבו של הנחש המכשכש לצד צפון שהוא מקומו ממש, והשי"ת הוא שנותן בלבו לעשות כן
כדי לאבדו לגמרי על הרי ישראל שלא ישאר לו עוד שרש וענף.
'ממלכת כהנים' להרמ"ד וואלי תלמיד חבר של הרמח"ל, יחזקאל לח, א
מלכות גוג היא מדינת רוסיה
ומור אבי זלה"ה אמר כי הנראה מכל הספרים שמלכות גוג היא מדינת רוסיה של ימינו אשר היא נמצאת בצפון העולם ושולטת על גזעים ושבטים עתיקים, עמלקים כנענים צוענים ועוד משבעים אומות, והם אשר יבואו עם חילם הרב לכאן, וכל יניקתם היא מאותם כוחות וניצוצי קרי הכתובים בכתבי המקובלים שנוצרים מאותו פסל אשה בר מינן והיא חיותם ובארץ ישראל יפלו וישמדו, כי יחזרו כל הניצוצות הקדושים למקומם ושורשם.
וידוע מה שאמר הגר"א זלה"ה הובא גם בספר הגאון החסיד מווילנא עמוד קפט, שכאשר תראה את ממלכת
רוסיה באה באוניותיה למלחמה וחוצה את מיצרי הדרדנלים שבתחום תורכיה המפרידים בין אסיה לאירופה תלבש בגדי יום טוב, כי השעה קרובה לביאת המשיח.
עטרת ציון מוצאפי, דרוש ד – גוג ומגוג
מלכות רוסיה היא ממלכות רומי
'חיוא רביעאה דחילא' זו היא מלכות רומי, 'וקרנין עשר לה' שתהיה מוחלקת לעשרה מלכים, וכל אחד ימלוך במלכותו, ואלו הם כמו שפירשם רבינו סעדיה ז"ל, מלך רומי שבקושטאנטינא, מלך ארמיניאה, מלך אונגריאה, מלך אשכנז, מלך בולגרי, מלך כנען, מלך צרפת, מלך ספרד, מלך רוסיאה, ומלך ישמעאל שבירושלים שנכלל עמה הרי עשרה מלכים נכללים
במלכות רומי.
רבי ישעיה מטראני בעל תוס' רי"ד דניאל ז, ז
המלחמה האחרונה לפני ביאת המשיח היא רוסיה
מלכות הרשעה הצעירה היוצאת מרומי היא מלכות רוסיה ביחד עם מלך ישמעאל בירושלים תהיה להם שותפות לפני ביאת המשיח, כמו שנאמר בדניאל ב, מ, ובמדרש דניאל כתוב נגד מלכות ישמעאל דיבר הכתוב, והם הנמשלים לחרס, ומלכות אדום תקיפה עליהם, ואלו הן שתי המלכויות האחרונות אשר מנה רב סעדיה גאון בקבלתו.
המלכות של רומי בעולם נתפרדה לרומי המערבית בבירת רומא, ולרומי המזרחית בבירה של קושטנדינא, כן ידוע לנו שמלך רוסיה נשא לפני חמש מאות שנה את בת המלך הנותר מרומי המזרחית השליט מקושטנדינא בזמן הזה מתנוסס בדגלי הרוסים סמל הנשר הכפול כמו מלכות רומי המזרחית.
המלחמה האחרונה לפני ביאת המשיח שתהיה כנגד ישראל ושאר אויבים של מלכות הרשעה היא רוסיה, נרמזה בסוף נבואת דניאל, גם סדר מלחמות גוג שהם מירכתי צפון של רוסיה ואשר אז יתגלה כבוד שמים בארץ הלא המה כתובים בנבואות דניאל ובנבואות יחזקאל פסוק בפסוק.
נחקרה ונשובה, ירושלים תשל"ג, עמוד קלד
לפני ביאת המשיח רוסיה תתפרק
קבלה מהדברי חיים מצאנז: "פאר משיח וועט קומען וועט מלכות רוסיה צופאלן אויף פיץ פיצלעך", תרגום: לפני ביאת המשיח מלכות רוסיא תפול ותתפרק לחלקים קטנים רבים ותתבטל מלכותה לפני ביאת המשיח תתחלק רוסיה לחלקים.
רבי שלמה ליב מטיטשין סיפר שהיה באותו מעמד כאשר יהודי מרוסיה בא אל רבנו והתאונן על מלכות רוסיה המעיקה לישראל, רבנו הרכין אז ראשו לאחור ושקע בדבקות ולאחר מכן אמר כך מקובלני מפי רבי מרופשיץ ששמע מצדיקים, שלפני ביאת המשיח תתחלק רוסיה לחלקים רבים ותתבטל מלכותה.
רבנו הקדוש מצאנז עמ' שט
רוסיה היא שקר גמור
מאד מאד הזהיר רבי פנחס מקוריץ שלא לדבר מדינת רוסיה היא שקר גמור שקר כלל וכלל, ואמר שיש בזה מדינות שונות כי המדינה שסמוכה לארץ ישראל אין בה כ"כ שקר כמו במדינתנו, והאומות שבמדינותינו מן האומות שבצד צפון כמו במדינת יון ]רוסיה[ שאין יודעין כלל מה הוא אמת. ובמדינת ליטא ג"כ מחמת שרחוקים מא"י ואפילו בני ישראל וכו'.
אמרי פנחס שער ו' דרכי עבודת השי"ת אות סב
ועיין עוד באמרי פנחס השלם שער הסיפורים אות ל"ז, ל"ח, ל"ט בענין מה שפעל נגד רוסיה, שהם בבחינת עכברי רשיעי, שאם היה חי עוד ב' שנים היה מכלה אותם בתפילתו, ושפעל מן שמיא שכל ימי חייו לא יכנסו לפולין, וכן עיין בליקוטי אמרי פנחס עמוד ק"ז אות ה' שמימיו לא החזיק בידיו מטבע של מלכות רוסיא.
מכתב הרה"ק מקאליסק: ובפרט במדינת היון מאמתים השקר בתנועת האמת רוסיה שמאמתים השקר בתנועת האמת. ומורי הרה"ק המגיד ממעזריטש, ג"כ רוח ה' דיבר בו שכתב לאנ"ש דמדינתנו שיזהרו מאוד שלא יתערבו בגוים ולא ילמדו לשונם לשון שקר.
פרי הארץ מכתב מו
מלחמות האומות באחרית הימים
באחרית הימים ירצו אומות העולם להלחם זה בזה, אך יחשבו ויתבוננו שתצא מזה טובה לישראל, ויתאספו כולם להשוות החילוקים ביניהם כדי שלא יצטרכו להלחם. אך לא יעזור להם, זיי וועלן זיך רייסן בא די טשאפיכינס ביז ס'וועט א עק נעמען. תרגום: זה לא יעזור להם הם ימרטו בציצית ראשם וילחמו זה בזה, עד שיבוא סופם.
וסיים: "מותר לומר הדבר בשמי האוהב ישראל מאפטא זי"ע כשומע מפי נביא".
הרה"ק רבי אברהם יהושע העשיל בעל ילקוט אוהב ישראל ערך עיקבתא דמשיחא
מלחמת גוג ומגוג תחל בט"ו אדר
בחמשה עשר לחודש. היינו לחדש שנים עשר הנזכר למעלה שכבר נבא בא' לחדש ובט"ו באתהו נבואה שנית, ונבואה זו עלומה מאד ולא נודע מה רצה בה, וכבר העיר המהרי"א ופי' שהיא נבואה עתידה על אחרית הימים בימי גוג ומגוג שאז יתאספו כל הגוים על ירושלים, וכן האמת, רק שבשיטתו בענין גוג ומגוג איני מסכים עמו ודרכי משונה מדרכו, ולכן אפרש לפי דרכי.
הנה בעת קץ, אחר שכבר ישבו ישראל על אדמת ישראל, עתידים האומות להתאסף ולכבוש את ירושלים, ויבא גוג נשיא משך ותובל מארצות הצפון והמערב, שהם הערלים הנקראים אדום, ומשך ותובל הם מבני יפת הגרים באירופא כמ"ש היוספון ושם אמר כי פרס כוש ופוט, אתם ובן בית תורגמה שהם כולם נמולים מחזיקים בדת ישמעאלים, והם יתאספו עם בני אדום לכבוש הארץ מיד ישראל,
אבל בבואם יעשה ביניהם מהומה וילחמו איש באחיו היינו אדום וישמעאל ילחמו זה בזה מפני שאמונתם מפורדת, ושם ישפוט ה' אותם בחרב ובדם וכו'.
מלבי"ם יחזקאל לב, יז