"חולדאי נכנע לצדיק": ההילולה התקיימה בתל אביב על אפו ועל חמתו של ראש העיר החילוני

אלעזר שטרום מדווח כי לאחר שנים רבות בהן התקיימה ההילולא כסדרה, החליטה העירייה לנסות לבטל את קיומה. רב הקהילה, הרב אברהם סלומון, מסביר למה זה לא הלך להם

רון חולדאי. קרדיט ויקיפדיה

הרב אברהם סלומון שליט"א, הרב של קהילת שטפנשט, מספר על הקשיים בהם נתקלו כאשר הגיעו לחגוג את הילולת הצדיק השנה, דווקא לאחר עשרים שנים בהן היא אושרה.

הרב סלומון אומר מהי לדעתו הסיבה לחבלה בהילולה: "לצערי זו לא עיריית תל אביב בלבד, זו בעצם הציבוריות הלא דתית שלא יכולה לשאת הילולה של צדיק. אתה יודע למה? מאז ההילולא של מירון יש איזשהו תירוץ לחבל בכל ההילולות שקיימות בארץ שאין להם שום קשר לכך".

הוא מביא דוגמה שקרתה רק לאחרונה שממחישה את דבריו: "הילולת האורח חיים שהתקיימה השבוע בהר הזיתים. התמונות המזעזעות שדרך אגב רואים אותן בכל שנה של שוטרים אלימים, נכון שיש קומץ קיצונים שצועקים 'נאצים' אבל אנחנו ממש לא ואני מגנה אותם. אבל מאיפה באה להם הקונוטציה של המילה הזאת? מהקלגסיות של השוטרים. אבל אתה יודע מה אני לא מאשים את השוטרים, כיוון שהם ממלאים פקודות ויש להם תפוסת לחץ קהל".

לרב סלומון יש דרישה כלפי הציבור החילוני: "להילולה יש אופי וכמו שאני לא אחנך את מי שצופה במשחק כדורגל או מי שרואה הופעה בפארק הירקון, שאגב הייתי פעם באיזה מופע שהוזמנתי כרב אורח. ראית את ההילה וההילולה סביב הזמרים. אני לא מכיר את זה בתור חרדי, אל תתערבו לנו באופי ההילולה".

הצדיק משטפנשט שהתפרסם כמחולל ישועות ועושה ניסים, נפטר ברומניה לפנים כתשעים שנה. הוא נקבר בארץ בבית הקברות בגבעתיים "נחלת יצחק" השוכן בין תחום השיפוט של עיריית גבעתיים לעיריית תל אביב. הרב נזכר באירועי העבר בהילולה ומספר על התקלה עוד משנה שעברה. "מעל שלושים שנה, ואני אישית זוכר שכבר כילד הייתי מארגן את ההילולה: שתייה, אוכל, פרקי תהילים וציבור חרדי שמגיע מכל הארץ. השנה ולמעשה כבר שנה שעברה, אנחנו מגיעים לקבל את הרישיונות והאישורים ומגלים שאין כי אין הסכמה לאירוע".

אז מה בעצם הטענה של עיריית תל אביב? הרב מסביר: "אני לא אלאה אותך בחוק אבל הוא אומר שהכביש והמדרכה שייכים לרשות המקומית. באה המשטרה שנותנת את הרישיונות ואומרת 'אתה רוצה לארגן כאן הילולה? תביא רישיונות מהעירייה'. הטענה הרשמית שלהם הייתה שזה מפריע להולכי רגל. בבית המשפט הטענה הזו לא התקבלה אלא של העירייה. יותר מכך, הם אמרו שאין עניין ציבורי בהילולה".

הוא מספר שבמקום לנסות כל מיני דרכים כאלו ואחרות הם בחרו ב"קלף מנצח" בעבורם: "הלכנו לעו"ד יורם שפטל, מדוע? כי הבנו שכדי לנצח את תחנות הצדק במדינת ישראל אתה צריך מישהו מהצמרת ושמדבר בשפה הנכונה. הוא ניגש תחילה במכתב לעיריית תל אביב 'על מה ולמה אינכם מאשרים?' וראה איזה פלא, אחרי חודשים שאף אחד בעיריית תל אביב לא מוכל לדבר איתי בשבע בבוקר טלפונים בהולים מלשכת המנכ"ל, סמנכ"ל שהם רוצים להיפגש איתי".

הרב סלומון מספר כיצד השפעתו של שפטל נתנה אותותיה באופן מיידי: "פתאום ישר אמרו לי תגיע מיד, והגענו לשם הם מדדו מה לא יפריע לקהל ומה כן. לאחר מכן הסתבר ששלחו מכתב שמתנגד עם הלוגו של העירייה ואותו הסבר ראשוני. אני רוצה להיות יהודי שמקבל את טענת הפריץ. אבל אני שואל אותך שאלה, אין עניין ציבורי ברבבות אנשים שבאים לקיים את אמונתם ולא דווקא דתיים?"

הוא מספר אנקדוטה משעשעת שנותנת הסבר מעניין למרקם האנשים המגוון הפוקדים את הילולת הצדיק במכוון או שלא: "יום אחד עבר שם אדם עם כלב והוא ראה המולה ורעש, אז שאל מה יש פה? ענינו לו שהילולה של צדיק גדול. אני רואה אותו מתלבט האם לעבור או לא מכיוון שהיה עם כלבו, ואמרתי לו אל תתלבט תיכנס להילולה של הצדיק הוא יקבל אותך גם עם הכלב. בסוף הוא ניגש עם הכלב וכמעט שגם הכלב בעצמו פתח פרק תהילים".

כאן עוד לא תמו תלאותיהם של המארגנים וממש רגע לפני ההילולה הבינו שעוד אין להם אישור לקיימה: "פנינו לעו"ד יורם שפטל בעתירה בהולה, כי הם הצליחו לגרור אותנו עד לקצה, ממש 24 שעות לפני ההילולה. ישראל פרוש, ראש העיר של אלעד הזדעזע ואמר לשופטת 'ברגע ששמעתי על כך עזבתי את הלו"ז שלי ובאתי לכאן לזעוק את זעקת ההילולה'. הוא אמר שמחבלים לנו בכל ההילולות, אין לנו תרבות, כדורגל ודברים בסגנון, סך הכל אנשים באים להתפלל בקבר של צדיק או מגיעים בכדי לקבל ברכה ולקבל רוחניות. אז מגיעים ואומרים 'לא יש כאן הפרעה להולכי רגל', זה ממש משוגע".

על אף המתחים הרבים שסבבו סביב ההכנות, בשורה התחתונה הוא טוען שבסוף כל הצדדים יצאו בסדר. "עיריית תל אביב הבינה את העניין הזה, וחייב לציין שבמשך למעלה מעשרים שנה משנה למנכ"ל עיריית תל אביב מאשר לי בפקס ובלי דיון את כל ההילולה. השופטת בסופו של דבר ייעצה לכל הצדדים לצאת, להירגע ולגמור את העניין באופן חיובי. יש פסק דין מסודר לכך וחייבים להגיד שכשיש רצון טוב כולם יכולים לחיות זה לצד זה".

על אף שמדובר ב"תקדים משפטי" הרב סלומון עדיין חושש: "לצערי יש פה איזשהו עוקץ. אמרתי למישהו את הטענה הזו ששמעתי אותה כבר מרחפת באוויר 'זה תקדים' וזה באמת כך. לעיריית תל אביב יש תושבים שלא יכולים להרשות לעצמם הילולה והיא באה ומנפנפת יש לי פסק בית משפט".