שאל את הרב: האם יש אנטישמיות ברומניה?

אנדרטה לזכר הנרצחים בשואה. קרדיט PIXABAY

כבוד הרב סלמון ומוסדות שטפנשט

אנחנו מתכננים לטוס לרומניה בחורף הקרוב

ורצינו לשאול:

האם יש אנטישמיות ברומניה? האם האוכלוסיה עוינת יהודים?

חיים מושקוביץ

לכבוד הרב מושקוביץ הנכבד

כיום לא מורגשת אנטישמיות כלל במדינה הרומנית.

למעשה, החקיקה האנטישמית בוטלה ברומניה, קצת אחרי סיום מלחמת העולם השניה, ואף נחקקו חוקים שונים שאסרו את האנטישמיות.

אחרי המהפכה הרומנית ששמה קץ למשטר הקומוניסטי ברומניה, צצו תנועות פשיסטיות ואנטישמיות, אך בשנת תש"ס הממשלה הרומנית פרסמה צו דחוף לאיסור הארגונים והסמלים בעלי אופי פשיסטי או גזעני ואף נאסר לקדם הערצת אישים האשמים בביצוע מעשים נגד השלום והאנושות.

בשנת תשע"ח  נכנס לתוקפו החוק הרומני למניעת ומאבק באנטישמיות. החוק מפרט מה הן תופעות אנטישמיות וקובע עונשי מאסר לפי חומרת העבירות. החוק התקבל בתמיכת כל המפלגות ובהצבעה כמעט פה אחד – רק חבר אחד בבית הנבחרים נמנע[22].

אמנם יש לציין כי מחקר אחר מראה כי תפיסות קדומות ומוטעות לגבי האוכלוסייה היהודית של ימי הביניים, התקיימו ברומניה גם לאחר שנת 2000. באופן ספציפי, מכון גאלופ ערך מחקר ב-2003 על התפיסה הציבורית הרומנית של מיתוסים המיוחסים לאוכלוסייה היהודית. לא פחות מ -29% מהנשאלים אמרו שהיהודים הרגו את ישו ולא ניתן היה לסלוח להם. גם יותר מ -36% מהמרואיינים מאמינים שסבל העם היהודי לאורך ההיסטוריה הוא קללה אלוהית.

משום כך נעשים מאמצים רבים מצד השלטונות הרומניים ללימודי השואה בבתי הספר, והתקווה היא כי הדבר יקדם את האוכלוסיה צעד נוסף בכיוון הנכון. בנוסף, הפרמלנט הרומני מקפיד על חופש שמירת הדת עבור הקהילות היהודיות ברומניה, הנהנות משוויון מוחלט וללא כל אפליות.

בברכה רבה

לשכת הרב