הרה"ג אברהם יעקב סלמון שליט"א מגיש במדור 'עם סגולה' סגולה נוספת על פי סודות הקבלה סגולה לפרנסה – חלת מפתח בשבת שאחרי חג הפסח:
סגולה לפרנסה – חלת מפתח
רוצים פרנסה טובה? מחכים לשפע משמים?
מנהג וסגולת "מפתח על החלות"
כבר דשו ביה רבים בטעם מנהגם של ישראל לנקוד החלה במפתח בשבת אחר הפסח, – מפתח על החלות, ובספרנו סגולת מלכים – ניסן מובא שהמנהג הוא לעשות חלות בצורת מפתח. ידועים הם דבריו של הרה"ק ה"אוהב ישראל" מאפטא שהזכיר את ענין המפתח על החלות שהיו מנקדין עם מפתח על הבצק של החלה.
והטעים את הדבר בכמה טעמים, אשר ארבעה מהם מופיעים בספה"ק אוהב ישראל וזלה"ק.
לפתוח שערי פרנסה
טעם א', ע"פ פשוטו כי הנה בעת הזאת כשאכלו ישראל מן המן, מהקרבת העומר ואילך לא אכלו עוד מן המן כמש"ה בספר יהושע ה, יא, ויאכלו ממחרת הפסח מעבור הארץ, ואמרינן בגמרא מסכת קדושין לז:, ממחרת הפסח אכול, עד השתא לא אכול, ומאז התחילו לאכול מתבואת הארץ והיו ישראל צריכין לפרנסה כי עד עתה היה להם המן, וזאת ידוע שלכל דבר יש שער כמו שאנחנו מתפללין שיפתח לנו השי"ת שערי פרנסה, ומזה נשתרבב המנהג להיות עושין צורת מפתח על החלות לרמז שיפתח לנו השי"ת שערי פרנסה.
לפתוח שערי בינה
טעם ב', "…כי בעת ההוא סופרים אנו ספירה שבעה שבועות והם מ"ט יום ע"ד סוד נ' שערי בינה ואנחנו הולכים משער לשער ולכל שער יש מפתח, וזהו שעושין צורת מפתח".
אוהב ישראל לקו"ח עמ' של
ע"י מצות שבת פותחין השערים
טעם ג', "…והנה ידוע דבפסח היו כל השערים ומוחין עילאין פתוחים ואח"כ ננעלו התרעין וצריכין אנו לפותחן, ולזה אנו מנקבין הלחמים הק' לשבת במפתחות, לרמז בזה שאנו פותחין מעט ע"י מצות שבת, וה' הטוב
יפתח לנו את אוצרו הטוב ויצו שחקים ממעל ודלתי שמים יפתח, וכאשר נתן לאבותינו המן בחודש אייר
שמברכין בשבת זו. והבן כ"ז היטב. (עמ' קל)
לפתוח פתח ושער לכל הברכות
טעם ד': לאחר אריכות דברים עה"פ "תורי זהב נעשה לך עם נקודות הכסף" הוא מסיים: "…והנה שבת שלאחר
הפסח הוא תמיד בשבוע שניה שבספירה והשבוע הזאת בחי' גבורה- בחי' זהב… ומורה שנעשה פתח ושער
להיות באים כל הברכות ולכל פתח ושער יש מפתח לכן עושים צורות מפתח על החלות.
טעמים נוספים ל"שליסעל חלות"
יש שהוסיפו על דבריו הק' טעם למה בשבת זו דייקא, כי חג הפסח העבר מורה על האמונה, שעל אדם להאמין
כי לה' לבדו הכח והיכולת כי הוא הנותן לך כח לעשות חיל, אשר זאת ראינו ביציאת מצרים כידוע, וכמובא
בספה"ק "ולא על הלחם לבדו יחיה האדם", בספר דברים ח, ג, רק על כל מוצא כל מציאה פי ה' הוא ואז יחיה האדם חיי אנושית.
שדה יעקב- הגרשי"ה דייטש זצ"ל